«کاپولا» و «قلب تاریکی»، اثر «جوزف کونراد»

من عاشق بوی ناپالم اول صبحم

Nietzsche: the Birth of Tragedy and

Apocalypse Now

فیلم‌های فلسفی | «اینک آخرالزمان» | نیچه: تاریکی زندگی | به قلم دکتر جورن کی. برامان، استاد ممتاز بازنشسته و مربی نیمه‌وقت

ارتباط فلسفی

بیشتر فلاسفۀ قائل به سنت غرب تصور می‌‌کردند که استدلال کردن (دست‌کم توانایی استدلال کردن) جوهرۀ سرشت و طبیعت انسان است. «نیچه» اولین فیلسوف برجسته‌ای بود که اعتبار و فضیلت این مفهوم را انکار کرد. «نیچه»، مانند «زیگموند فروید» که بعد از او آمد، این‌گونه حجت می‌آورد که استدلال (قدرت استدلال) تنها بخش کم‌اهمیتی از شخصیت انسانی است و اینکه مردم درواقع توسط نیروهای تاریک و قوی‌ای تحریک و به حرکت واداشته می‌شوند که خارج از کنترل آن‌ها هستند. ماهیت عقلانی «هوموساپینس» (انسان هوشمند/انسان امروزی) یک توهم است و تمدن انسانی، روکش نازکی بر وجودی است که تحت استیلای نوعی کشمکش بی‌رحمانه برای کسب قدرت قرار دارد.

فیلم «کاپولا» تا حدی بر مبنای «قلب تاریکی»، اثری از «جوزف کونراد» (که به‌صورت آنلاین و از طریق پروژۀ Gutenberg.org قابل‌دسترسی است) است. داستان «کونراد»، یکی از بی‌شمار آثار ادبی مدرنی است که تصوری از وضعیت انسانی که یافته‌های «نیچه» از پیش، خبر از آن داده‌اند را بیان می‌کند.

Philosophical Connection

Most philosophers in the Western tradition thought that reason (or at least the ability to reason) is at the heart of the human constitution. Nietzsche was the first prominent philosophers who disparaged that notion. Like Sigmund Freud after him, Nietzsche argued that reason is but a minor part of the human personality, and that people are actually driven by dark and powerful forces beyond their control. The assumed rational nature of Homo sapiens is an illusion, and human civilization a thin veneer over an existence that is dominated by a ruthless struggle for power.

Coppola’s film is loosely based on Joseph Conrad’s The Heart of Darkness (available on-line through the gutenberg.org project). Conrad’s story is one of the numerous modern literary works that gives expression to the vision of the human condition that Nietzsche’s work foreshadowed.

Apocalypse-Now-3
مقاله مرتبط

Nietzsche: the Birth of Tragedy

Faucibus in ornare quam viverra orci. Sapien pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus. Nulla aliquet enim tortor at. Nunc consequat interdum varius sit.